Giełda budowlana. Jaką wywrotkę wybrać?

budowa

Na rynku możemy znaleźć różnego rodzaju samochody ciężarowe. Dowiedz się, która wywrotka będzie najlepsza do przewozu materiałów budowlanych i na co warto zwracać uwagę przy jej zakupie.

Sprawna dostawa materiałów budowlanych, takich jak kruszywa wymaga wykorzystania odpowiednich samochodów. Są to samochody samowyładowcze, na które potocznie mówimy „wywrotka”. Na rynku możemy znaleźć różnego rodzaju samochody ciężarowe. Zastanawiasz się, która wywrotka będzie najlepsza do przewozu materiałów budowlanych i na co warto zwracać uwagę przy zakupie? Przeczytaj!

Rodzaje wywrotek

Wybór samochodów samowyładowczych na rynku jest bardzo duży. W tej kategorii znajdą się zarówno ciągniki siodłowe z naczepami wywrotkami, jak i mini wywrotki na podwoziach samochodów dostawczych. Poszczególne wywrotki znacząco różnią się od siebie, gdyż zostały zaprojektowane z myślą o odmiennych przeznaczeniach. Jeżeli chcemy sprawnie realizować nasze zlecenia, powinniśmy dobrać wywrotkę najlepszą dla naszych potrzeb – niekoniecznie największy czy najdroższy model. Z tego powodu warto dobrze zastanowić się, jakie są plusy i minusy różnych modeli dostępnych na rynku.

Ograniczona ładowność

Do kategorii najmniejszych wywrotek możemy zaliczyć pojazdy o wadze od 3,5 do 18 ton DMC. To wywrotki, które zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu w ruchu miejskim i podmiejskim. Doskonale sprawdzą się, by zaopatrzyć na przykład piaskownice czy miejskie ogródki. Najmniejsze wywrotki należą też często do najtańszych. Należy mieć jednak świadomość, że przy ich pomocy nie przewieziemy dużych ilości ładunku – najczęściej od jednej do dziesięciu ton.
Tego rodzaju wywrotkę warto wybrać, gdy potrzebujemy samochodu ciężarowego, który jedynie okazjonalnie będzie dostarczał niewielkie ilości materiałów na budowy. Niewielka wywrotka może dobrze sprawdzić się przy małych robotach ziemnych, na przykład podczas budowy oczka ziemnego lub garażu.

Wywrotki średniej wielkości

Jeżeli zamierzamy jednak regularnie wykonywać zlecenia dostawy surowców budowlanych takich jak kruszywa, to powinniśmy zaopatrzyć się w wywrotkę co najmniej średniej wielkości. W tej kategorii możemy znaleźć samochody trzyosiowe. Tego rodzaju samochody pozwalają na to, by spokojnie przewozić ładunki o wadze kilkunastu ton. To pozwala już na to, by regularnie przyjmować zlecenia na dostawę surowców na większych budowach. Z drugiej strony będziemy musieli liczyć się z tym, że większe zlecenia mogą wymagać wykonania co najmniej 2-3 kursów, co zwłaszcza w przypadku większych odległości może nie być dla nas opłacalne.

Ładowność średniej wielkości wywrotki możemy zwiększyć, jeśli zdecydujemy się na używanie przyczepy samowyładowczej. Warto jednak pamiętać o tym, że tego rodzaju przyczepa może utrudniać nam hamowanie.

Cztery osie na trudny teren

Jeżeli zamierzasz regularnie prowadzić dostawy na tereny zurbanizowane, potrzebna będzie duża 4-osiowa wywrotka o ładowności 17-20 ton lub ciągnik siodłowy z naczepami samowyładowczymi. Wywrotki czteroosiowe mają tę zaletę, że pozwalają również na sprawne poruszanie się w trudnym terenie. Na polskich budowach, z których wiele nie zostało jeszcze do końca „ucywilizowanych” może mieć to szczególne znaczenie. Ciągniki siodłowe z naczepami wyładowczymi pozwalają na osiągnięcie ładowności wynoszącej nawet 27-29 ton. Wadą tego rodzaju ciągników są małe możliwości poruszania się w trudnych warunkach terenowych.

Jaką wywrotkę warto wybrać?

Nie da się jednoznacznie wybrać, która wywrotka jest najlepsza do wszystkiego. Za granicą standardem jest, że firmy przewozowe posiadają dużą flotę różnego rodzaju pojazdów. W Polsce dominują mniejsze firmy, gdzie jeden pojazd często musi służyć do wszystkiego. Z tego powodu przed zakupem powinniśmy naprawdę dobrze zastanowić się, do czego będziemy wykorzystywać pojazd.

W wielu przypadkach dobrym pomysłem mogą być również wywrotki używane. Duży wybór wysokiej jakości samochodów Iveco Eurocargo możemy znaleźć na stronie https://gielda.grupadbk.com.