Bramy przesuwne to bramy, w których najczęściej montowane są napędy. Tak zautomatyzowane bramy poprawiają codzienny komfort związany z użytkowaniem samochodu oraz przemieszczaniem się.
Najczęściej wyróżnia się dwa rodzaje bram przesuwnych. Pierwszy z nich to bramy jeżdżące po szynie, która zamontowana zostaje w fundamencie podjazdu. Drugim rodzajem się natomiast bramy podwieszane, czyli bramy samonośne. Bramy samonośne są bardziej popularne, ze względu na to, że nie domagają się tak wielu prac konserwacyjnych w trakcie użytkowania. Szyna samonośna nie jest narażona na działanie czynników zewnętrznych i chociażby dlatego nie trzeba czyścić jej ze śniegu, czy smarować jej poszczególnych elementów. Każda brama samonośna powinna mieć większą powierzchnię na otwarcie, ponieważ jej konstrukcja determinuje to, że działa na zasadzie przeciwwagi. Przeciwwaga może zwiększyć szerokość skrzydła od 30 do 35%. Szyna jezdna znajdująca się w dolnym elemencie skrzydła, które przymocowane jest poza światłem wjazdu. Specjalne kółka są podporą bramy. Dlatego, kiedy dobiera się napędy do bram przesuwnych to trzeba pamiętać o tym, że montaż siłownika otwierającego bramę przesuwną domaga się wykonania betonowego fundamentu. W fundamencie powinna znajdować się płyta montażowa.
I to właśnie w niej powinien zostać wbudowany siłownik. Producenci napędów do bram w instrukcji obsługi zamieszczają wiadomości na temat umiejscowienia fundamentu oraz sposobu osadzenia płyty montażowej. To pozwala wyznaczyć odległość od osi śrub mocujących siłownik na fundamencie do płaszczyzny bramy. Można tez bezproblemowo wskazać wysokość zamocowania maglownicy od podstawy płyty montażowej. Prace przed montażem domagają się dopilnowania paru kwestii. W pierwszej kolejności, należy wykonać
wykop pod fundament o głębokości około 100 cm i później zasypać go od 5 do 7 cm warstwą żwiru. Wykop ten powinien zostać przedłużony w miejscu, w którym wyprowadzane będą specjalne rurki osłonowe przewodów elektrycznych do siłownika. Warto przeciągnąć je przez fundament i następnie zalać go betonem. Można do tego dobrać specjalny typ betonu: B 15 lub B 20. Po tych czynnościach nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać do wyschnięcia betonu.
Montaż siłownika w bramie przesuwnej
Po wykonaniu czynności wstępnych i wyschnięciu betonu można przejść do montażu siłownika w bramie przesuwnej. Na tym etapie warto mieć już wybrane napędy do bram przesuwnych, by móc przejść do bezawaryjnego montażu. Montaż siłownika polega na regulacji jego położenia w ułożeniu pionowym i poziomym. Regulacja ta nie powinna wynosić więcej niż kilka milimetrów. Po pierwsze, siłownik należy przykręcić do śrub umieszczonych na głównej płycie.
Następnie, należy zamontować maglownicę do konstrukcji bramy. W tym celu, listwę zębatą należy oprzeć na kole zębatym siłownika, wypoziomować ją oraz umieścić na konstrukcji bramy, po obu stronach. Później, na podobnej zasadzie należy montować listwę na kolejnych odcinkach bramy.
Jeśli już to zostanie zrobione to pozostanie usunąć pozostały luz, ustawiając śruby regulacyjne. Montując napędy do bram przesuwnych warto pamiętać o tym, że brama nie może absolutnie opierać się na kole zębatym. Inaczej bowiem, w krótkim czasie pod wpływem ciężaru uszkodzony zostałby mechanizm działania bramy, co stanowi realne niebezpieczeństwo dla użytkowników.
Jeżeli wykona się wszystkie te kroki bardzo dokładnie, to nie trzeba martwić się o to, jak będzie przebiegać cały montaż. Wystarczy, że przyjrzymy się temu, jak prezentuje się instrukcja. A kiedy nie jesteśmy pewni co do tego, że zrobimy wszystko sami, to powinniśmy skorzystać z pomocy profesjonalnego montera. Bardzo ważne jest to, aby podczas automatyzowania bramy przesuwnej zachować wszystkie etapy po kolei. Dzięki temu nie będzie mowy o żadnych pomyłkach, a brama będzie działała bezawaryjnie. Dodatkowo, warto zakupić poza pilotem dodatkowe akcesoria, które ułatwią codzienne korzystanie z bramy. To także sprawi, że będziemy zadowoleni i odczujemy komfort. Najważniejsze będą fotokomórki, odpowiadające za bezpieczne użytkowania bramy. W tym momencie na rynku znajduje się tyle akcesoriów, że bez trudu można będzie znaleźć ten gadżet, jaki najbardziej spełni nasze oczekiwania.
Automatyczne bramy przesuwne powoli stają się standardem w polskich domach, w związku z czym nie jest dziwne, że pojawia się coraz więcej instrukcji co do samodzielnego montażu. Warto przyglądać się wszystkim danym technicznym oraz parametrom, a wówczas bezbłędnie dobierze się napęd do posiadanej bramy.
I przez wiele lat można będzie cieszyć się sporą wygodą, co docenimy zwłaszcza jesienią oraz zimą. Bramy automatyczne, które są poprawnie zainstalowane będą przez wiele lat działały jak należy. Ich mechanizmy są ulepszane, a zastosowane techniki montażu na tyle bezpieczne, że nie trzeba martwić się o to, czy brama jest dobrze założona. Za to, można przyspieszyć wiele codziennych, rutynowych czynności związanych z użytkowaniem samochodu.