Wielu z nas posiada w swoich domach studnię, a ze studni woda jest pobierana przez hydrofor i pompowana bezpośrednio do instalacji wodnej. Dzięki temu mamy własne ujęcie wody pitnej, przez co jesteśmy niezależni od sieci wodociągowej, a jednocześnie nie musimy płacić wysokiej ceny za każdy metr sześcienny wody z wodociągu.
Tym razem poradnik poświęcamy budowie i działaniu samej pompy hydroforowej, która odgrywa w tym układzie zasadniczą rolę.
Budowa silnika pompy
Ponieważ cały hydrofor zanurzony jest pod powierzchnią wody, silnik musi być szczelny. W tym celu stosuje się najczęściej urządzenie zespolone, to znaczy że silnik napędzający oraz sama pompa stanowią całość. Jest ona uszczelniona, tak by było tam jak najmniej punktów, którymi może przedostawać się woda. Pompy śrubowe mają taką charakterystykę, że bez problemu można umieścić je w jednym przedziale z motorem napędzającym. Do wnętrza obudowy wprowadzony jest przewód, natomiast silnik chłodzony jest bezpośrednio przez otaczającą go wodę. Przestrzeń motoru oraz śruby pompy oddziela dodatkowo specjalna gródź wodoszczelna.
Sposób pompowania wody
Gdy hydrofor zostaje załączony, do silnika podawane jest napięcie prądu elektrycznego. Urządzenie startuje, a napęd przed wał przenoszony jest bezpośrednio na śrubę tłoczącą. Statory pomp, czyli obudowy, wykonane są w taki sposób, by ułatwiały przepływ cieczy, a jednocześnie dawały dobrą szczelność części silnikowej. Miejscem przekazywania napędu jest specjalny otwór, który posiada uszczelnienie typu simering. Zazwyczaj wystarcza on na całe życie hydroforu, choć można go profilaktycznie wymienić po pewnym czasie. Rotory, czyli elementy ruchome połączone z silnikiem, stanowią de facto samą śrubę pompy. Obracając się wywołuje ona podciśnienie po jednej, a nadciśnienie po drugiej strony, przez co woda przemieszcza się z ssaka do rury odpływowej, połączonej z instalacją wodną w domu.
Mamy nadzieję, że dobrze wyjaśniliśmy tajniki budowy i działania pompy hydroforowej, wraz z jej silnikiem. Powinno to pomóc diagnozować ewentualne usterki, które mogą wyniknąć w trakcie użytkowania tego urządzenia. Najczęściej awaria polega na rozszczelnieniu się obudowy i dostaniu wody do części silnikowej. Wtedy zazwyczaj hydrofor trzeba wymienić na nowy.