Sposoby zwiększenia nośności konstrukcji mostów

most

Jest wiele rodzajów mostów . Można je podzielić ze względu na użyte do ich wykonania materiały. Jednak to, co najważniejsze, to ich bezpieczeństwo, dlatego inżynierowie i specjaliści wciąż szukają sposobów na zwiększenie ich wytrzymałości i nośności. Do tego celu używa się wielu różnych materiałów, począwszy od stali, a skończywszy na betonowych elkach. Zatem, jakie są sposoby zwiększania nośności konstrukcji mostów?

Konstrukcja mostów w pigułce

Warto wiedzieć, że elementami konstrukcji mostów są filary. Są one niezwykle ważne, gdyż to właśnie na nich opierają się przęsła. Szczególnie gdy filary znajdują się w wodzie muszą być wykonane z niezwykle mocnych i wytrzymałych materiałów, gdyż nie trudno domyślić się, że drewno w kontakcie z wodą butwieje. Dlatego należy je chronić. Bądźmy jednak szczerzy wytrzymałość mostów drewnianych nie jest największa i nadają się one raczej jako deptaki spacerowe. Takie konstrukcje można spotkać na wybrzeżu. Konstruktorzy już w 1779 roku zauważyli, że drewno nie jest najmocniejszym materiałem jako filar, dlatego zaczęto stosować lane żeliwo. Wszelkie szczeliny usztywniono blachą ołowianą. Taki most był używany jeszcze w XX wieku, jednak ruch drogowy na nim wstrzymano, ale nie dlatego, że żeliwo nie wytrzymało, lecz skarpy zaczęły się osuwać. Obecnie również wykorzystuje się żeliwo czy stal. Bardzo popularne są także mosty wspornikowe. Ponadto, aby zwiększyć ich nośność warto także zastosować elki betonowe.

Trudne warunki – jak zwiększyć nośność mostu?

Trudno wyobrazić sobie brak mostów. Często wykonywane są na nich remonty, co znacząco potrafi utrudnić życie kierowcom. Dlatego ich funkcjonalność, a przy tym nośność ma tak ważne znaczenie. Wyróżniamy wiele rodzajów mostów. Mogą być to mosty kolejowe, drogowe, wiadukty, a nawet kładki dla pieszych. Wykonywane są one z przeróżnych materiałów, począwszy od drewna, a na żelbecie kończąc. Bardzo często stosuje się mosty belkowe, które mogą łączyć np. dwa brzegi rzeki. Wytrzymałość konstrukcji zależy od wysokości mostu i przęsła. Jak wiadomo grunt w takim miejscu nie jest spoisty i wymaga wzmocnienia. Dlatego dobrym wyborem w takiej sytuacji są betonowe elki, które zapobiegają nasiąkaniu konstrukcji wilgocią, a tym samym utracie jej spoistości. Warto także zauważyć, że dzięki ich zastosowaniu most też jest odporniejszy na uszkodzenia mechaniczne. Oczywiście każda elka betonowa musi mieć określone w projekcie wymiary, gwarantujące, że będzie stanowiła potrzebne wsparcie. W budownictwie często wykorzystuje się więc elki betonowe. Producent rekomenduje te materiały budowlane, które można wykorzystać także w drogownictwie i budowie mostów.

Wydłużenie przęsła – sposób zapewnienia większej nośności mostu

W przypadku niektórych mostów belkowych wykorzystuje się konstrukcje dźwigarową. W tym przypadku trzeba wiedzieć, że przęsło nie może być masywną litą belką, lecz należy zastosować rurę stalową, która jest dodatkowo usztywniana. Powinna mieć też odpowiedni przekrój, najlepiej prostopadłościenny, bądź też trapezowy. W tym przypadku duże znaczenie ma fakt, że dzięki temu można podwyższyć przęsło, a nie trzeba zwiększyć jego masy. Odległość pomiędzy filarami zostaje więc wydłużona. Można także zastosować przęsła o sztywnej konstrukcji kratownicowej.

Konstrukcje wspornikowe – dają gwarancję bezpieczeństwa eksploatacji mostów

Aby zwiększyć bezpieczeństwo mostu i jednocześnie wytrzymałość konstrukcji można zastosować wsporniki. Konstrukcja wspornikowa w znaczący sposób pozwala na wydłużenie przęsła. Mosty wspornikowe zbudowane są z dwóch oddzielnych części wsporników. Mocowane są one do brzegów rzeki. Dlatego w tym przypadku należy zastosować konstrukcje łukowe. Oczywiście muszą być one wykonane z mocnych materiałów, takich jak beton. Można tu więc wykorzystać elki betonowe. Siła ciężkości skierowana jest ku dołowi, co działa na przęsło. Konstrukcja jest więc oparta na przyczółkach. Wszystko to zwiększa zarówno nośność, jak i wzmacnia cały most.

Mosty powinny być bezpieczne, dlatego tak ważne są odpowiednie projekty. Praca inżynierów ma tu kluczowe znaczenie, podobnie jak wykorzystywanie trwałych, niezawodnych materiałów. Dzięki temu takie konstrukcje mogą służyć przez dekady, nie ulegając przy tym uszkodzeniom, a wszelkie prace renowacyjne są bardziej bezpieczne.