Najczęściej o wymianach olejów przypomina się w kontekście samochodów, jednak warto pamiętać, że to, co w przypadku auta jest jedynie przeoczeniem, w przypadku maszyn rolnych i budowlanych jest krokiem w stronę poważne awarii i drastycznego obniżenia funkcjonalności.
Po co wymieniać oleje?
To zasadnicze pytanie – koniec końców oleje pracują w układach zamkniętych, smarują części, których trwałość jest bardzo duża, więc zanieczyszczeń powinno przybywać powoli. Problemem jest jednak sama struktura chemiczna olejów. Substancje, które wchodzą w ich skład, są bardzo odporne na wiele czynników (w tym bardzo wysoką temperaturę), ale koniec końców również ulegają rozpadowi i olej traci swoje właściwości. Nie jest też do końca słusznym założenie o niezniszczalności części. Nawet mikroskopijne uszkodzenia na smarowanych powierzchniach powodują, że do oleju dostają się minimalne ilości zanieczyszczeń. Olej należy więc wymieniać po to, żeby nie narażać powierzchni ciernych na kontakt z najdrobniejszymi opiłkami i zapewniać optymalne smarowanie w każdych warunkach.
Nie tylko silnikowy
Olej silnikowy jest wymieniany najczęściej – dotyczy to i samochodów, i maszyn budowlanych. Jednak, jak podpowiadają eksperci z serwisu centromasz.pl, nie wolno na tym poprzestawać. Co więcej – w przypadku maszyn budowlanych często olej silnikowy zużywa się szybko, ale nadal wolniej niż oleje przekładniowe. Szczegóły zależą jednak od konstrukcji i typu maszyny, jakości oleju, który już się w układzie znajduje, warunków, częstości i sposobu eksploatacji i paru innych czynników.
Olej trzeba dobierać
Koncepcja konstrukcji maszyn budowlanych odbiega zasadniczo od konstrukcji samochodów. Jeśli olej ma zgodny typ, to jeszcze nie znaczy, że będzie idealny. Są wprawdzie na rynku oleje uniwersalne, przeznaczone do wszystkich maszyn, jednak zwykle zaleca się, aby jednak posłuchać producentów, którzy zalecają stosowanie olejów konkretnych producentów. To może w niektórych przypadkach przekładać się na wyższe koszty, jednak należy wziąć pod uwagę, że nawet oleje tego samego typu mogą się w pewnych granicach różnić, natomiast silniki czy przekładnie zwykle już konstruowane są na tyle precyzyjne, że nawet niewielkie różnice w składzie oleju mogą nabierać znaczenia w kontekście wieloletniej eksploatacji w najtrudniejszych warunkach.
Wymieniając oryginalne oleje na zamienniki, warto z kolei dowiedzieć się u praktyków, jak dany wariant sprawdza się w pracy. Dobrze dobrany olej to mniejsze ryzyko awarii podzespołów, więc opłaca się zainwestować w lepsze oleje i filtry, żeby nie dopuścić do uszkodzeń i przestoju w pracy.