Jak zbudować podjazd do domu lub garażu

kostka

Budując podjazd do domu lub garażu w pierwszej kolejności musimy zastanowić się nad odpowiednią nawierzchnią. Zależy nam, by była ona wygodna i estetyczna oraz dawała komfort przemieszczania się. Poza tym chcemy, by pasowała do elewacji i otoczenia, a także do kompozycji roślinnych. Jak więc ją odpowiednio wybrać?

Na czym stoimy, czyli od czego zacząć

Po pierwsze musimy stwierdzić z jaką nawierzchnią mamy do czynienia przed rozpoczęciem prac. Czy w miejscu naszego podjazdu jest beton, asfalt czy droga gruntowa. Następnie, czy dana nawierzchnia jest dobrą podstawą do budowania na niej nowego podjazdu, czy trzeba zacząć od jej usunięcia. Wszelkie nierówności czy pęknięcia niestety dyskwalifikują naszą powierzchnię jako fundament pod coś nowego. W takiej sytuacji należy ją usunąć, zdejmując warstwę utwardzającą i wszelkie rośliny, które pod nią rosną oraz całą ziemię zawierającą próchnicę. Jeśli zaś stara nawierzchnia jest w dobrym stanie można ułożyć na niej nowe elementy. Zazwyczaj najpierw kładzie się 3-5cm zaprawy cementowej, a szczeliny wypełnia piaskiem. Jednak w takiej sytuacji musimy pamiętać, że poziom naszej płaszczyzny ostatecznie podniesie się o jakieś 6-10cm.

Materiały na nawierzchnię – jak wybrać

Po pierwsze zastanówmy się, czy budujemy podjazd dla samochodu, czy jedynie do pieszych wędrówek. W pierwszym wypadku taki podjazd musi być przygotowany na dużą siłę nacisku. W przypadku, gdy jest on przeznaczony jedynie do użytku pieszego, warunek wytrzymałościowy nie jest najważniejszy. Obecnie mamy dużą swobodę i dowolność w kwestii wyboru naszej nawierzchni. Może być ona żwirowa, mineralno-żywiczna, klinkierowa, ale też zbudowana z kostek kamiennych lub brukowych. Dostępne są także ekologiczne kostki i płyty betonowe.

Najbardziej popularne nawierzchnie wykonywane są z kostki brukowej. Są estetyczne, trwałe, odporne na warunki atmosferyczne, ale też specjalnie impregnowane, by odpowiednio znosić ścieranie. Kostka brukowa ze sklepów Castorama daje się łatwo ułożyć i równie łatwo ściągnąć, co jest świetnym rozwiązaniem, gdy trzeba wymienić tylko mały element nawierzchni. Poza tym, przy odrobinie zaprawy można taką czynność wykonać samodzielnie. Jej ogromnym atutem jest także estetyka. Z kostek można układać dowolne wzory lub wielobarwne mozaiki.

Najczęstsze błędy popełniane przy budowaniu podjazdu

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przy budowaniu podjazdu jest jego wymiar. Zbyt mały podjazd utrudnia swobodne manewrowanie. Minimalne wymiary dla samochodu osobowego to 2,5 x 5m. Kolejną rzeczą jest jego niewłaściwy poziom. Jeśli nasza nawierzchnia jest utwardzona i sąsiaduje z rabatami pamiętajmy, by znajdowała się nieco ponad ich poziomem. Dzięki temu nie będzie się na nią obsypywała ziemia. I ostatnia sprawa – odprowadzanie wody deszczowej. Każdy podjazd powinien być nieco nachylony tak, by woda nie spływała w stronę domu. Jeśli powierzchnia podjazdu jest duża warto pomyśleć o zainstalowaniu odwodnienia liniowego, który odprowadza wodę deszczową specjalnymi korytkami. Musimy też pamiętać, by na etapie planowania całego przedsięwzięcia wziąć pod uwagę instalacje elektryczną, sanitarną czy kanalizacyjną – w wypadku gdy mają one przebiegać pod nawierzchnią. Wzdłuż rur instalacji grunt powinien być starannie ubity, by nie doszło do zapadania się nawierzchni.